Opgestaan met irriterend gevoel, dat snel weer wegtrok. Voelde beter dan gister, toen het al beter dan eergister voelde.

Vragen rugpoli

Ik heb niet meer het idee dat ik last heb van de herniated disc. HNP doet geen pijn meer. Heupen bewegen triggert niks. Heb het idee dat er nog steeds weefsel opgezwollen is, waar ik teveel druk op zet door zijwaartse buk-bewegingen. Klopt dit?

Waar bevind ik me nu in het herstelpad? Is mijn beeld een “gemiddeld” beeld?

Ik beweeg terugkijkend steeds te snel te veel. Heb baat bij regels. Hoeveel en hoe vaak moet ik me nu bewegen? Elk uur 10min bijvoorbeeld.

Ik wil graag ergens op kunnen richten. Welke niveau’s van herstel zijn er te herkennen? Welke oefeningen horen hierbij?

Antwoorden Henk van de rugpoli

Ik heb nog wel last van de bulging disc en door me te bewegen en oefeningen te doen moet ik de zenuw ruimte geven.

Herstel verloopt goed. Ik moet langzaam vertrouwen zien te krijgen in de dingen die ik doe. Mikken op 4 weken bewegen zonder terugval. Lastige aan mijn hernia is dat de zenuw een latente reactie geeft; ik doe ’s middags teveel en krijg dan in de avond pas last van uitstralingspijn.

Protocol voor beweging en klussen was prima. Om te beginnen elk uur 10min bewegen. Na paar dagen opschroeven naar 15min etc?

Na de vakantie pas beginnen met rekoefeningen

instructie van Henk

10x  bukken in stand met gestrekte knieën. Gevolgd door:  10x strekken in stand met gestrekte knieën.   Dit: 4x per dag.  De eerste 2 uur van de dag niet.   Pijn in het been mag (moet zelfs)  maar geen napijn. Napijn maximaal 10 minuten. Indien langer:  even stoppen met oefenen.  De volgende dag opnieuw proberen. Indien continue pijn in het been: helemaal niet oefenen.    Deze spelregels gelden ook voor andere activiteiten.   Bijvoorbeeld: kitesurfen:  beenpijn mag,  terug op het strand moet de beenpijn direct weer weg zijn. Etc.   Veranderingen zullen langzaam gaan en soms met ups en downs. Bij downs: geen paniek, even ontzien tot de beenpijn weer rustig is.   Eerst vakantie!